اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

“هلی‌برن”؛ شکست‌های سنگین اطلاعاتی – عملیاتی ارتش اسرائیل + مستندات

  • کد خبر : 10277
  • 09 مرداد 1396 - 9:55
“هلی‌برن”؛ شکست‌های سنگین اطلاعاتی – عملیاتی ارتش اسرائیل + مستندات

ارتش اسرائیل در جنگ ۳۳ روزه، عملیات‌های متعدد هلی‌برن انجام داده است، عملیات‌‌هایی که با توان بالای اطلاعاتی حزب الله، کشف شد و شکست‌های بزرگی را برای اسرائیل رقم زد. به گزارش اخبار جهادی،ساعت ۹:۰۵ روز ۱۲ ژوئیه سال ۲۰۰۶ (۲۱ تیر سال ۸۵) گروهی از رزمندگان حزب‌الله لبنان در پی جنایات اسرائیل، با نفوذ […]

ارتش اسرائیل در جنگ ۳۳ روزه، عملیات‌های متعدد هلی‌برن انجام داده است، عملیات‌‌هایی که با توان بالای اطلاعاتی حزب الله، کشف شد و شکست‌های بزرگی را برای اسرائیل رقم زد.

به گزارش اخبار جهادی،ساعت ۹:۰۵ روز ۱۲ ژوئیه سال ۲۰۰۶ (۲۱ تیر سال ۸۵) گروهی از رزمندگان حزب‌الله لبنان در پی جنایات اسرائیل، با نفوذ در منطقه مرزی میان لبنان و فلسطین اشغالی، به کاروانی از نظامیان اسرائیلی حمله کرده ۲ تن از سربازان این رژیم را به اسارت گرفتند.

در آن زمان شاید کسی فکرش را هم نمی‌کرد که این عملیات، آن‌قدر اسرائیلی‌ها را تحقیر کند که سرآغاز جنگی بزرگ شود که ۳۳ روز به طول بینجامد و در آن یکی از مدعی‌ترین ارتش‌های دنیا به مصاف یک گروه کوچک برود که در مقیاس نظامی قابل مقایسه با یکدیگر نبودند.

در جریان این جنگ، رزمندگان حزب‌الله توانستند با توسل به شیوه‌های منحصر به فرد خود و با اشراف اطلاعاتی بالا، توان خود را به رخ ارتش و دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی بکشند و در نهایت به‌اذعان دوست و دشمن، ارتش اسرائیل نتواند به اهداف از پیش اعلام‌شده‌اش دست یابد.

طبق آمارهای منتشره، ارتش اسرائیل در جریان جنگ ۳۳ روزه بیش از ۱۰ مورد عملیات هلی‌برن برای نفوذ به عمق مواضع نیروهای مقاومت به منظور غافلگیری، شناسایی مواضع و تصرف ارتفاعات استراتژیک و ربایش فرماندهان و سران حزب‌الله که غالب آنها در شب صورت گرفت، انجام داد که از این تعداد ۲ مورد از آن برای انتقال نیرو در سطح گردان، ۳ تا ۵ مورد برای انتقال نیرو در سطح گروهان و بقیه برای انتقال تیم‌های عملیات ویژه انجام شد.

هلی برن نوعی عملیات متحرک برای جابجایی نیرو و امکانات از طریق هوا به وسیله بالگرد برای نفوذ در مواضع دشمن جهت شناسایی، رهایی گروگان، ربایش فرماندهان دشمن، عملیات چریکی و ایذایی، انهدام تاسیسات مهم  و… است.

ارتش اسرائیل در جریان جنگ ۳۳روزه  از تیپ‌های کفعاتی،گولانی، تیپ ۹۳۳ و واحد چتربازان برای اجرای عملیت‌های هلی برن استفاده کرد اما علیرغم برخورداری از تجهیزات مدرن و پیشرفته و سطح بالای آموزش، هیچ گاه نتواست به اهدافش دست یابد. ارتش اسرائیل در بیشتر این عملیات‌ها، نظامیان اسرائیلی دنبال به‌دست آوردن اطلاعات از طریق شناسایی مواضع حزب‌الله و ربودن فرماندهان و سران حزب‌الله بودند ولی، عدم دقت و صحت اطلاعات، لو رفتن مواضع هلی‌برن و استقرار نیرو‌های حزب‌الله در آن مناطق و درگیری با نیروهای اسرائیلی که در نهایت منجر به کشته و مجروح شدن تعدادی از نیروهای رژیم صهیونیستی و عقب نشینی آنها از مواضع نیروهای مقاومت می‌شد.

برای مثال در یکی از این عملیات‌ها در روز بیست‌وچهارم جنگ،‌ یک واحد ماموریت ویژه از یگان ۱۳ نیروی دریایی ارتش اسرائیل از ساعت ۳:۲۰ تا ۵:۱۵ صبح قصد هلی‌برن نیرو در شمال شهر صور را داشت که با مقاومت شدید ارتش و نیروهای حزب‌الله لبنان مواجه شد و نتوانست ماموریت خود را با موفقیت به پایان برساند.

همچنین در روز بیست‌وششم جنگ نیز، تعدای از کماندوهای ارتش اسرائیل از تیپ گولانی مجددا قصد هلی‌برن نیرو و تجهیزات در اطراف شهر صور را داشتند که با هوشیاری نیروهای حزب الله و وقوع یک درگیری شدید، نهایتا این عملیات نیز با مجروحیت ۸ تن از نیروهای اسرائیلی به شکست انجامید.

پس از آن نیز در روزها ۲۷ و ۳۲ جنگ نیز هلی‌برن‌های متعدد ارتش اسرائیل در اطراف رأس ناقوره و وادی‌الحجیر با مقاومت رزمندگان حزب‌الله و ارتش لبنان با شسکت روبرو شد.

اما شاید مهمترین عملیات‌های هلی‌برن ارتش اسرائیل در جریان جنگ ۳۳ روزه، مربوط به عملیات‌های بعلبک و صور باشد که در آن، بر اساس اعلام منابع اسرائیلی‌ هدف از انجام این دو عملیات، ربایش دو تن از فرماندهان و نیروهایی بود که در عملیات به اسارت گرفتن سربازان اسرائیلی در ابتدای جنگ شرکت داشتند، ولی توان بالای اطلاعاتی حزب‌الله و عدم دقت و صحت اطلاعات نیروهای اسرائیلی، منجر به شکست این عملیات‌ها شد.

عملیات بعلبک؛ افتضاحِ اطلاعاتی ارتش اسرائیل

شامگاه روز سه شنبه اول آگوست ۲۰۰۶ (روز ۲۱ جنگ) رأس ساعت ۲۲:۳۰ یک واحد از نیروهای ویژه ارتش اسرائیل طی دو مرحله در اطراف شهر بعلبک و محله تل‌البیض (شمالغرب بعبلک) و اطراف بیمارستان دارالحکمه اقدام به هلی‌برن نیرو و تجهیزات کردند که این عملیات تا ساعت ۴ بامداد به طول انجامید. هدف از این عملیات ربودن یکی از فرماندهان حزب‌الله که گمان می‌رفت در بیمارستان دارالحکمه بستری است.

اسرائیلی‌های با با تلاش فراوان خود را با یک عملیات محرمانه هلی‌برن به منطقه رساندند اما غافل از اینکه نیروهای حزب الله با توان اطلاعاتی بالای خود، از ساعت‌ها قبل عملیات را کشف کرده و عملا عملیات ارتش اسرائیل لو رفته بود. حزب‌الله برای اینکه ثابت کند از توان بالایی در حوزه اطلاعاتی برخوردار است، بدون اینکه کدی از لورفتن عملیات اسرائیلی‌ها به آنها بدهد، بیمارستان را به‌طور کامل تخلیه کرده و وقتی نیروهای رژیم صهیونیستی به بیمارستان می‌رسند، با ساختمانی خالی مواجه می‌شوند.


بیمارستان دارالحکمه در شمالغرب شهر بعلبک

در مرحله دوم این عملیات نیروهای اسرائیلی تلاش کردند تا با هلی‌برن نیرو در اطراف منطقه العسیره در شمالشرق بعلبک، به عمق مواضع نیروهای مقاومت نفوذ کنند. در جریان این عملیات نیروهای اسرائیلی ۵ شهروند لبنانی از جمله فردی به نام حسن دیب نصرالله را ربودند که البته بعدا به علت اینکه به اشتباه خود در شناسایی چهره‌های هدف پی بردند، مجبور شدند این افراد را آزاد کنند.

همچنین دو روز پس از پذیرش قطنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل و آغاز آتش بس،‌ نیروهای اسرائیلی مجددا هلی‌برنی در اطراف دره بقاع در نزدیکی منطقه بعلبک انجام دادند که این عملیات نیز لو رفت و در جریان درگیری نیروهای مقاومت با آنها یک افسر اسرائیلی کشته و چند سرباز دیگر هم مجروح شدند.

عملیات صور؛ هلی‌‌برن ناموفق

۴ روز پس از عملیات ناموفق ارتش اسرائیل در بعلبک،‌ عملیات دیگری در اطراف شهر صور صورت گرفت. در این عملیات نیروهایی از ارتش اسرائیل، سحرگاه شنبه ۵ آگوست با‌هلی‌برن یک واحد تکاوری در تپه‌های مشرف به روستای شبریحا در اطراف شهر صور، وارد ساختمانی شدند که می‌پنداشتند عناصری از نیروهای مقاومت که در به اسارت گرفتن دو سرباز اسرائیلی در روز اول جنگ نقش داشته‌اند، حضور دارند اما غافل از اینکه علمیات هم با هوشیاری نیروهای اطلاعاتی حزب‌الله لو رفته بود.

به دلیل اینکه حزب‌الله توانسته این علمیات را از قبل کشف کند، آمادگی کامل در منطقه داشت، بر همین اساس با ورود نیروهای اسرائیلی به منطقه، درگیری شدیدی میان رزمندگان مقاومت و کماندوهای ارتش اسرائیل در‌می‌گیرد و درگیری‌ها نهایتا با کشته و مجروح شدن ۱۰ تکاور اسرائیلی پایان یافت.


روستای شبریحا در شمال شرق شهر بندری صور

این عملیات هلی‌برن نیز هر چند با شکل و ظاهر نظامی انجام شد ولی برپایه‌ی یک کار اطلاعاتی انجام شده بود که ناکام ماند. روزنامه السفیر لبنان به نقل از ژنرال اودی آدام فرمانده جبهه شمالی ارتش اسرائیل، همان زمان نوشته بود که منظور از این عملیات را ربایش چند نفر از نیروهای حزب‌الله و تخلیه اطلاعاتی آنان عنوان کرد.

پیروزی رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان در خنثی سازی عملیات هلی‌برن نیروهای ارتش اسرائیل که از بالگردهای پیشرفته و پشتیبانی اطلاعاتی برخوردار بود، به‌خوبی نشان می‌دهد که نیروهای حزب الله نه تنها در عرصه جنگ نظامی بلکه در عرصه نبرد اطلاعاتی نیز توانسته‌اند شناخت خوبی از شیوه‌های رزم حریف به‌دست آورند و روش‌های مقابله با آن را طراحی و در عرصه جنگ آن را به‌صورت موفقیت آمیز پیاده کنند.

انتهای پیام/

منبع:تسنیم

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=10277

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.