اخبار کوتاه

نیروهای القسام، یک بولدوزر نظامی اسرائیلی از نوع D9 را در منطقه المغراقه با راکت یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار داده و سرنشینان آن را به قتل رساندند. رزمندگان القسام یک تانک، یک بولدوزر و یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در محور خان یونس را با استفاده از راکت‌های یاسین ۱۰۵ مورد هدف قرار دادند. رزمندگان کتائب القسام ابتدا یک بمب را در منزلی در شرق خان یونس که نظامیان اشغالگر اسرائیلی در داخل آن پناه گرفته بودند، منفجر کردند سپس این خانه را با راکت TBG مورد هدف قرار دادند که در این عملیات نیروهای اشغالگر کشته و زخمی شدند. سرایا القدس اعلام کرد مجاهدان این گروه، با ۷ نظامی اشغالگر اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه با اسلحه تیربار وارد درگیری شدیدی شدند و همه این نیروها را به قتل رسانده یا زخمی کردند. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد بیمارستان معمداننی در غزه به سبب ادامه حملات دشمن صهیونیستی، محاصره و بازداشت تعدادی از کادر پزشکی و درمانی، مجروحان و آوارگان از خدمت خارج شده است.

اذعان مقام آمریکایی: حمایت ایران و روسیه از سوریه را دست‌کم گرفته بودیم

  • کد خبر : 6465
  • 09 دی 1395 - 10:40
اذعان مقام آمریکایی: حمایت ایران و روسیه از سوریه را دست‌کم گرفته بودیم

یک مقام سابق دولت “باراک اوباما” اذعان کرد حمایتی که ایران و روسیه از سوریه کردند برای آمریکا قابل پیش‌بینی نبود.  به گزارش اخبار جهادی به نقل از میدل ایست آی؛ یک مقام سابق دولت “باراک اوباما”، رئیس جمهور آمریکا، که نامش فاش نشده است اذعان کرد کاخ سفید هرگز تصور نمی‌کرد ایران و روسیه تا این […]

یک مقام سابق دولت “باراک اوباما” اذعان کرد حمایتی که ایران و روسیه از سوریه کردند برای آمریکا قابل پیش‌بینی نبود.
 به گزارش اخبار جهادی به نقل از میدل ایست آی؛ یک مقام سابق دولت “باراک اوباما”، رئیس جمهور آمریکا، که نامش فاش نشده است اذعان کرد کاخ سفید هرگز تصور نمی‌کرد ایران و روسیه تا این حد از سوریه حمایت کنند و “بشار اسد”، رئیس جمهور سوریه، بتواند تا این اندازه در قدرت بماند.

این مقام آمریکایی در ادامه افزود: اوباما در ابتدای آغاز بحران سوریه حتی تصور هم نمی‌کرد این کشور تا این اندازه مورد حمایت ایران و روسیه قرار داشته باشد.
مقام سابق دولت اوباما در مصاحبه با  تحلیلگر پایگاه خبری “میدل ایست آی” گفت: در ابتدای شکل‌گیری درگیری‌های سوریه، واشنگتن تصور می‌کرد سقوط دولت “بشار اسد” امری اجتناب‌ناپذیر است و به زودی اتفاق خواهد افتاد.
اوباما از ابتدا مایل به دخالت مستقیم آمریکا در این بحران نبود و بعدها هم تحت فشار عربستان، ترکیه و قطر حاضر به صدور مجوز ارسال تسلیحات سبک از لیبی به سوریه شد.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: درحالیکه کاخ سفید در حال تدوین سیاست در قبال سوریه بود، کاملا از نقش ایران در حل این موضوع غافل ماند. مشاوران اوباما تصور می‌کردند ایران و روسیه تنها به ارائه کمک‌هایی مختصر برای نگه داشتن اسد در قدرت، اکتفا می‌کنند.
اوباما تصور نمی‌کرد ایران و روسیه مستقیما در سوریه نقش نظامی ایفا کنند و همین اشتباه بزرگ به مرور در جنگ نمایان شد.
میدل ایست آی در ادامه اذعان کرد: پس از پاکسازی شهر “القصیر” بوسیله نیروهای حزب‌الله لبنان از اشغال تروریست‌ها، اشتباه دولت اوباما کاملا نمایان شد. اما کاخ سفید به جای تجدید نظر در این اشتباه، به تجهیز بیشتر گروه‌های مسلح در سوریه پرداخت و به مرور بیش از پیش در بحران درگیر شد.
ماجرای شکست سیاست آمریکا در سوریه در بهار و تابستان ۲۰۱۱ و به دنبال مقاومت نیروهای ارتش سوریه برای همه روشن شده بود. در اوت ۲۰۱۱ بود که مقامات امنیت ملی آمریکا، اوباما را تحت فشار گذاشتند تا اسد را به کناره‌گیری از قدرت متقاعد کند.
به گفته مقام پیشین آمریکایی، اوباما موضوع کناره‌گیری اسد را خیلی ساده و در حد یک پیشنهاد مطرح کرد. واضح بود وی در حال ارسال پیامی است تا بگوید مایل به انجام اقدامی در این ارتباط نیست. این سیاست اوباما خیلی طول نکشید زیرا کشورهایی مانند ترکیه، عربستان و قطر از واشنگتن می‌خواستند دخالتی مستقیم در موضوع سوریه داشته باشد.
مقامات سعودی و ترکیه در سپتامبر ۲۰۱۱ نه تنها آمریکا را برای ارسال سلاح به دست معارضان سوری تحت فشار گذاشتند؛ بلکه از این کشور خواستند موشک‌های ضد هوایی و موشک‌های ضد تانک را نیز در اختیار مخالفان اسد قرار دهد.
در این میان هیچکدام از مشاوران امنیتی اوباما به وی اخطار ندادند ایران می‌تواند یک متحد بزرگ برای دولت اسد به شمار آید و  از باقی ماندن وی در قدرت حمایت کند. آنها تصور می‌کردند حمایت‌های ایران از اسد به محکوم کردن اقدام آمریکا خلاصه خواهد شد و هرگز این احتمال را نمی‌دادند که ایران به نفع اسد، نقشی نظامی در سوریه ایفا کند.
“جان کری”، وزیر خارجه آمریکا، درحالی اوباما را برای ارسال نیروهای نظامی به سوریه تحت فشار قرار داد که آمریکا هنوز برنامه مشخصی درباره حضور نظامی در سوریه همانند آنچه در افغانستان یا عراق تحربه کرده بود، نداشت.
حمایت‌های بی‌دریغ ایران و روسیه از بشار اسد، دولت اوباما را غافلگیر کرد و یکی از دلایل اصلی ناکامی این کشور در سرنگون کردن دولت بشار اسد بود.
منبع : باشگاه خبرنگاران
لینک کوتاه : https://akhbarjahadi.ir/?p=6465

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.